Az elmúlt évtizedekben a magyarországi biztosítási piac dinamikusan fejlődött. Ennek részeként számos változás történt a szektorban az elmúlt évek során, és ezek jelentős hatással vannak a független biztosításközvetítők koncentrációjára is. Az alkuszok és többes ügynökök száma folyamatosan csökken, miközben egyre kevesebb, ám nagyobb méretű szereplő dominálja a piacot. Mivel az alkuszok és többes ügynökök szerepe kiemelkedő a biztosítási termékek értékesítésében, a koncentráció jelentős hatással lehet az egész iparágra. Milyen okai és formái vannak a koncentrációnak? Mit tehetnek a kis és közepes méretű szereplők, hogy megőrizzék versenyképességüket?

Mit mutatnak a számok?

A legfrissebb rendelkezésre álló MNB adatok szerint 2023 júniusában 361 biztosításközvetítő alkusz és többes ügynök vállalkozás működött Magyarországon. 5 évvel korábban 2018-ban még 441, 10 évvel ezelőtt 2013-ban pedig 488. Ez markáns csökkenést jelent a szereplők számát illetően, hiszen tíz év alatt több mint száz vállalkozás tűnt el, vagy olvadt be a piacon, 2010-hez viszonyítva pedig közel kétszáz céggel lett kevesebb!

Ha arányokat vizsgálunk, akkor az mondható el, hogy a 2010-ben működött vállalkozásoknak csupán 65,6%-a maradt fent az elmúlt év közepére, vagyis mintegy egyharmaddal csökkent a piaci szereplők száma.

Ezzel párhuzamosan az is látszik az adatokból, hogy a független közvetítők piaci szerepe nem csökkent, sőt. 2010-ben a szektor jutalékbevétele 66 milliárd Ft volt, míg 2022-ben már 111 milliárd Ft. Majd 2023. első félévében 61,6 milliárd Ft, ami további növekedést vetít előre. A nagyobb alkuszok és többes ügynökök egyre nagyobb részesedést szereznek a biztosításközvetítői piac teljes volumenéből.

Az adózás utáni eredmény 2,8 milliárd Ft-ról (2012) 23,1 milliárd Ft-ra (2022) nőtt egy évtized alatt. 2022 végén így az árbevételhez viszonyított adózás utáni eredmény kereken 20% volt. Az arány növekszik, de jól ismert tény a piacon, hogy a nagy szereplők jövedelmezősége kiemelkedő a kis- és közepes közvetítőkéhez képest. Utóbbi szereplők szerényebb megtérüléssel dolgoznak.

Kihívások és a koncentráció növekedésének okai

A kisebb közvetítők számára egyre nehezebb feladatot jelent fenntartani versenyképességüket a nagyobb versenytársakkal szemben. Több tényező nehezíti a helyzetüket:

Piaci trendek: A fogyasztók igényei és elvárásai változnak, amelyekhez a közvetítőknek alkalmazkodniuk kell. A nagyobb méretű vállalatok általában jobban képesek megfelelni ezeknek az elvárásoknak és reagálni a piaci trendekre.
Versenyhelyzet alakulása: A magyarországi biztosításközvetítői piac versenyorientált. Ráadásul a piaci verseny intenzitása növekszik, és a nagyobb méretű vállalatok jelentős előnnyel bírnak az üzleti lehetőségek kihasználása és a költséghatékonyság terén.
Technológiai változások és digitális átállás: A szereplők egyre nagyobb figyelmet fordítanak a digitális átállásra és az online értékesítésre, hogy versenyképesebbek maradjanak. A digitalizáció azonban új kihívások elé állítja a hagyományos biztosításközvetítőket, mert ezek a fejlesztések nagyobb mértékű beruházásokat igényelnek. A fejlesztéseket azonban kisebb üzemméret esetén a beruházásokra fordítható források szűkössége gátolja. A nagyobb vállalatok könnyebben tudnak lépést tartani ilyen változásokkal, ami előnyt biztosít a kisebb cégekkel szemben.
Compliance és utánpótlás hiány: Az élénk szabályozói és felügyeleti tevékenységnek, valamint az európai szinten szigorodó termékértékesítési szabályozási trendeknek való megfelelés is folyamatos kihívást jelent. Közben a szakma öregszik, kevés az utánpótlás, és nem megoldott a cégöröklés kérdése sem, így korábban prosperáló vállalkozások jövője is kérdésessé válik.

Következésképp az egyes közvetítők hajlamosak egyesülni vagy összeolvadni, hogy növeljék versenyképességüket és hatékonyságukat. A körülmények a nagy szereplők számára teremtenek lehetőséget a kicsik oldaláról önkéntes vagy kényszerű akvizícióra. Néhány nagyobb alkuszcég egyre nagyobb részesedést szerez a piacból, ami aggodalmat kelt a kisebb szereplők körében. Általános piaci szabályok szerint az együttműködés révén is erősebb és hatékonyabb vállalatok jöhetnek létre, amelyek képesek jobban megfelelni a fogyasztók elvárásainak és versenyképesek maradni a piacon.

Lássuk, mit tehetnek a kis és közepes független biztosításközvetítők, ha nem preferálják a beolvadást és nem kívánják feladni önállóságukat?

Az együttműködés más formája

Az összeolvadás alternatívájaként a független közvetítők együttműködésének újszerű formája is vonzóvá válhat a fejlődőképes túlélés és a versenyképesség növelése érdekében. Mindez annyiban lényegesen különbözik az összeolvadástól, hogy az együttműködő közvetítők függetlensége és önállósága megmarad. Annyiban viszont hasonlít, hogy a klaszter formában együttműködő cégek ugyanúgy erősödnek, mint a nagy szereplők, hiszen ki tudják használni a tudásmegosztás, az együttes cselekvés, közös befektetés és beszerzés előnyeit. Emellett az azonos érdekek mentén együtt fellépő közvetítőknek nagyobb tárgyalóerő áll rendelkezésükre a biztosítókkal és más partnerekkel szemben, ami kedvezőbb feltételeket eredményezhet részükre.

Fontos megemlíteni, hogy az illetékes államigazgatási szereplők a klaszter formájú működést a piaci koncentráció üdvözlendő formájaként ítélik meg, a megfelelő működés egyik biztosítékát látják benne. Ezért is létfontosságú, hogy a közvetítők figyelemmel kísérjék a piaci trendeket, és rugalmasan reagáljanak a változásokra annak érdekében, hogy versenyképesek maradjanak és a lehető legjobban szolgálják ügyfeleiket.

Ha felkeltettük érdeklődésed a klaszter szintű együttműködés iránt, várjuk a jelentkezésed.

További hasznos információkért iratkozz fel hírlevelünkre >>