Mint ahogy minden biztosítással foglalkozó szakember jól tudja 2023. február 1-én a Kormány elfogadta a GFM javaslatát a lakásbiztosítási szabályozással kapcsolatban. A változások 2024 márciusától lesznek igazán érezhetőek, de felmerül a kérdés, hogy miért kell már most minden független biztosításközvetítőnek, alkusznak és többes ügynöknek foglalkozni a témával.
A válasz nagyon egyszerű: azért mert mind a közvetítői tevékenységet, mind pedig a jutalékot érinti az új szabályozás, és a teendők oldaláról mindenkitől felkészülést igényel a szabálymódosítás. Ezt vizsgáljuk most meg egy kicsit részletesebben is!
Ismétlésként: hogyan is változnak jövőre a lakásbiztosítás szabályai?
- Ha jelzáloghitel-szerződés megkötéséhez az adott ingatlanra vonatkozó vagyonbiztosítás szükséges (márpedig szükséges), akkor a hitelezőnek, hitelközvetítőnek vagy a közvetítő alvállalkozójának elektronikus eszközön be kell mutatnia az ügyfél számára az MNB Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO) kalkulátorát az adott ingatlanra vonatkozóan.
- A THM meghatározásakor figyelembe kell venni a jelzáloghitel fedezetéül szolgáló ingatlanra vonatkozó vagyonbiztosítás díját.
- A lakásbiztosítási szerződés esetében a biztosításközvetítőnek kifizetett javadalmazás összege nem haladhatja meg az éves biztosítási díj 20%-át.
- A határozatlan időre kötött lakásbiztosítási szerződés esetében a biztosítóval szerződő fél jogosult arra, hogy – a biztosítási évfordulón és minden év márciusában (március 31-ig) költségmentesen felmondja a szerződését a rendes felmondás szabályai szerint. A felmondási lehetőségről a biztosítónak a szerződő felet minden év február 15. napjáig tájékoztatnia kell.
Mi várható a rendelettől?
A GFM és a Kormány célja az volt, hogy élénkítse a piaci versenyt és erősítse a fogyasztók védelmét, valamint kibővítse lehetőségeiket. Ne feledkezzünk meg egy másik fontos szempontról sem, amelyért a tavalyi évben a MABISZ is kampányt indított: az alulbiztosítottság megszűntetéséről. Régóta hangsúlyozza a szakma, hogy a lakásbiztosítási szerződéseket ügyfél oldalon évente célszerű felülvizsgálni annak érdekében, hogy után lehessen követni a vagyongyarapodást, és kár esetén a reális kárérték kerüljön kifizetésre. Minden év márciusában tehát lakásbiztosítási kampány várható a piaci szereplők részéről, ami a tudatosság és a (remélhetőleg negatív ár spirálba nem torkolló) kiadásoptimalizálás terén segíthet az ügyfelek számára.
Mit jelent ez biztosításközvetítői oldalon?
Mivel a független biztosításközvetítők aktívan részt vesznek az ügyfél-kapcsolattartásban, sőt, elemi érdekük, hogy az rajtuk keresztül történjen, ezért a márciusi időszakot megelőző tájékoztatásban minden bizonnyal markáns szerepük lesz. Ez jelentős többlet terhet, extra feladatokat ró rájuk, olyanokat, amelyeket eddig nem feltétlenül végeztek. Kis alkuszok esetében a kapacitáshiány okozhat gondot, jelentős állománnyal rendelkező közvetítők esetén pedig pont az értesítendő ügyfélállomány mérete, vagyis a sok ügyfél. Mindkét esetben valószínűsíthető, hogy informatikai felkészülés hiányában nem fogják tudni hatékonyan kezelni a várható kampány kommunikációs és adminisztrációs feladatait. Személyesen, vagy papír alapon, igazolható módon értesíteni több száz, vagy ezer ügyfelet nem könnyű feladat, amire ezidáig nem is alakult ki a gyakorlat a közvetítőknél.
Ugyancsak el kell kerülni – a KGFB esetében korábban tapasztalt – átkötési problémákat, amikor jelentős számú felmondás és új szerződés esetén biztostói vagy közvetítői oldalon olyan problémák jelentkeznek, hogy az ügyfél érvényes szerződés nélkül marad egy ideig.
A fentiekből adódóan megfelelőségi tényezők is felmerülnek a változás kapcsán, hiszen az várható, hogy a 2024-es évtől a lakásbiztosításokkal összefüggő teendőket a felügyelet kis, közepes és nagy piaci szereplőknél, biztosítóknál és közvetítőknél ellenőrizni fogja.
És ami a legfontosabb: senki nem engedheti meg magának, hogy egy élénkülő versenyhelyzetben lemaradjon, hiszen akkor üzletet és ügyfelet veszít. Aki viszont kellően felkészül, odafigyel az ügyfelekre, határidőkre, pontos teendőkre, és azokat úgy látja el, hogy minden egyes ügyfele elégedett legyen, az a 20%-ban maximalizált javadalmazás ellenére is sikeres lehet, bővítheti ügyfélkörét, elégedett ügyfelei számát. Ez lakás- és egyéb biztosítások állománybővülését jelentheti a számára, ami magasabb bevételt tud eredményezni a korábbiakhoz képest.
Időben kell elkezdeni a felkészülést
Ahhoz, hogy a fenti feladatoknak valaki meg tudjon felelni elengedhetetlen a szabályoknak pontosan megfelelő és informatikai eszközökkel kellően támogatott folyamatok időben történő előkészítése. Nem szabad jövő január-februárra hagyni azon teendők átgondolását, amelyeket akkor már aktívan, operatívan kell végezni: hogyan keressem fel az ügyfeleimet, kiket kell egyáltalán értesítenem, rendelkezem-e a naprakész kapcsolattartási adatokkal esetükben? Mik a pontos teendők március végi biztosítóváltás esetén stb.?
A részletes szabályozás ismeretében a Solidium Klaszter már 2023. nyarán projektet indított és megkezdte a felkészülést a jövő évtől jelentkező lakásbiztosítási teendőkre. A várható kampány elindulását megelőzően készen fogunk állni mind compliance, mind informatikai, adminisztrációs, kommunikációs és értékesítési oldalról azokra a teendőkre, amelyek szükségesek a kampány sikeres menedzselésére egy biztosításközvetítő részéről. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy klaszter szinten dolgozunk a szükséges lépéseken. A klaszter tagok pedig mind hozzáférnek a projekt során megszülető információkhoz, de ami ennél is fontosabb, a konkrét megoldásokhoz is. Nem kell tehát egyedül kitalálni a megoldásokat, hanem a Solidium tagjaként – együtt kidolgozva – készen kapják azokat. A részletekről még később beszámolunk.
Csatlakozz Te is a Solidium klaszterhez és érezd, hogy Együtt többek vagyunk!