Közeleg a második lakásbiztosítási kampány. Ahogy tavaly, így idén is minden bizonnyal sok előzetes becslés és várakozás lát majd napvilágot. A magunk részéről a találgatásokban nem, a tényszerű segítségnyújtásban viszont aktívan részt kívánunk venni. Mivel a tavaly bevezetett szabályok 2025-re részben megváltoztak, ezért a lakás kampány változásait vesszük sorra ebben a cikkben, azzal a céllal, hogy a független biztosításközvetítőket és az ügyfeleiket egyaránt segítsük a pontos teendők terén.

A lakásbiztosítással rendelkező ügyfeleknek 2024-ben nyílt először alkalma, hogy a biztosítási évfordulótól függetlenül, március hónapban felülvizsgálják szerződésüket, módosítsanak azon, vagy másik biztosítót válasszanak és új szerződést kössenek. Március 1. és 31. között tehát akkor is lakásbiztosítást lehet váltani (nem feltétlenül másik biztosítónál), ha a biztosítási évforduló nem erre az időszakra esik. Sokan természetesen ezzel a lehetőséggel elsősorban spórolni szeretnének, de ennél sokkal fontosabb az, hogy megfelelő, a ingatlan és ingóság valós értékére vonatkozó vagyonbiztosítással rendelkezzenek.

2024. során rendszeres egyeztetés zajlott az NGM, az MNB, valamint a biztosítói és biztosításközvetítői szövetségek részvételével. Ennek keretében a törvényalkotók és alkalmazók meghallgatták a szakmai érveléseket, sőt több ponton is megfogadták azokat, valamint elvárásokat fogalmaztak meg biztosítók és közvetítők irányába annak érdekében, hogy „a jelenlegi lakásbiztosítási szerződések naprakészek legyenek, és mindenkor igazodjanak a szerződés által fedezni kívánt ingóságok és ingatlan aktuális értékéhez”.

2 új dátum: egységes megszűnés és hatályba lépés

A legfontosabb változás az egyszerűsítés irányába mutat. 2025-től a lakás kampány során felmondásra kerülő lakásbiztosítások egységesen április 30-án szűnnek meg, az újonnan megkötött biztosítások pedig május 1-én lépnek hatályba. Ez azt jelenti tehát, hogy a korábbi biztosítás az április 30-ig bekövetkező károkat, az új pedig a május 1-jén és azt követően bekövetkezőket térítik. Ezzel biztosítható az, hogy az ügyfél átmenetileg se maradjon biztosítási fedezet nélkül, valamint minden résztvevőnek egyszerűbb dolga van a határidők tekintetében. Tavaly az egységes dátumok hiánya komoly ügyféledukációs feladatot rótt a közvetítőkre annak érdekében, hogy ne keletkezzen fedezetlen „lyuk” a két biztosítás között. Idén ez már megoldottá és egyértelművé válik, ami sokkal könnyebbé teszi a kampányidőszakban végzett munkát, és az ügyfelek számára is egyszerűen érthető.

MNB vezetői körlevelek közvetítőknek és biztosítóknak

Az MNB még decemberben több témában is vezetői körleveleket adott ki a lakás kampány kapcsán.

Vezetői körlevél:
1. a lakásbiztosítások alkuszi felülvizsgálatának elvárásáról.
2. a társasházakra köthető vagyonbiztosítási szerződések lakásbiztosítási kampányban történő kezelésének elősegítéséről.
3. a biztosítási tevékenységről szóló 2014. évi LXXXVIII. törvény 124/C. § (2) bekezdésében megfogalmazott tájékoztatás követelményeinek módosításáról.
4. a tartamengedmény alkalmazásával kapcsolatban.
Ezen vezetői körlevelek közül az első kettővel közvetlen feladata van a független alkuszoknak. A másik kettőnek a tartalmával kapcsolatban is több mint érdemes tisztában lenni, bár utóbbiak esetében a biztosítóknak vannak teendői.

1. Elvárások az alkuszi felülvizsgálattal kapcsolatban

Az MNB azt várja el az alkuszoktól, hogy ügyfeleik lakásbiztosítási szerződéseit legalább kétévente vizsgálják felül, és erről tájékoztassák a szerződőt legalább 2 hónappal az évfordulót megelőzően. Ezt a folyamatot a Felügyelet által ellenőrizhető módon dokumentálni is szükséges. A felülvizsgálatnak ki kell térnie arra, hogy a biztosítási összeg a biztosítani kívánt vagyontárgyak értékét fedezi-e. Ha a meglévő lakásbiztosítási szerződés nem nyújt megfelelő fedezetet, akkor vagy a meglévő szerződést szükséges módosítani, vagy új igényfelmérés alapján új lakásbiztosítási szerződést kell kötni.

Az alkusznak törekedni kell rá, hogy az ügyféltől megkapja azokat az információkat, amelyek szükségesek a valós értékek meghatározásához, pl. ingóságok értékének változása.

Az MNB a lakás kampány során is elvárja a korábbi, 2021. szeptember 3-i körlevelében foglaltak betartását a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás értékesítése során. Egyszerűen fogalmazva az ügyfelek figyelmét fel kell hívni az MFO szerződések előnyeire.
Ha az ügyfél hitelszerződésben rögzített kamatkedvezményt kap a jelenlegi lakásbiztosítása után, és az alkusz a felülvizsgálat során másik biztosító termékét ajánlja, akkor fel kell, hogy hívja az ügyfél figyelmét arra, hogy a váltás a kamatkedvezmény elvesztésével járhat.

2. A társasházbiztosítások kezelése a kampányban

A társasházbiztosítások – a váltáshoz szükséges közgyűlési határozat, az online összehasonlítás hiánya, az egyedi kockázatelbírálás miatt – a tavalyi kampányban még kevés szerephez jutottak. Emiatt az MNB az alábbi területekre hívta fel a közvetítők figyelmét:
Az online alkuszoknak a legfeljebb hatlakásos társasházakra vonatkozó biztosítási ajánlatának online összehasonlítását ki kell fejleszteniük legkésőbb a 2026. évi kampányra, de jó gyakorlatnak számít, ha az már az idei kampányra elkészül. A biztosítótársaságoknak ezeket a fejlesztéseket webservizekkel kell támogatniuk.
A hatnál több lakásos társasházakkal kapcsolatban az MNB a biztosításközvetítői aktivitásra szólít fel. A biztosításközvetítőknek meg kell keresniük a közös képviselőket a társasházi vagyonbiztosítások felülvizsgálatával kapcsolatban.
A biztosítóknak pedig intézkedéseket kell tenniük annak érdekében, hogy a kampányt megelőző (január-februári) időszakban jelentkező ajánlatkérési igényeket időben ki tudják szolgálni.

3-4. Biztosítói teendők

A további két körlevél a biztosítókra rótt feladatokat.

Az MNB egyrészt az MNB felülvizsgálta és módosította a tavaly kiadott ügyféltájékoztató mintalevelet. A leveleket önálló dokumentumként január 25. és február 15. között kell kiküldeni. 2026-ban pedig már a levélnek az alábbi adatokat is tartalmaznia kell: kötvényszám; ingatlan és melléképületek jellege, építés éve, alapterület, falazat, tetőzet, épület szintjei; éves biztosítási díj; fedezetek és aktuális biztosítási összegek az ingatlanra és az ingóságokra vonatkozóan; önrész; lakottság és használat jellege; tartamengedményre vonatkozó információk; bankra történt engedményezés ténye és a hitelintézet adatai.

A tartamengedménnyel kapcsolatban is számos teendőt fogalmazott meg a Felügyelet, úgymint a szerződés megkötése előtti, illetve a fennállása alatt történő tájékoztatás, termékismertetőben foglalt tájékoztatás a tartamkedvezmény alatt történő szerződés-megszűntetésről, illetve további részletek az engedménnyel kapcsolatban. Ezeket a Pénzügyi Szervezetek Felügyeletéért és Fogyasztóvédelemért Felelős Alelnök vezetői körlevele részéletesen tartalmazza.

Az MNB a vezetői körlevelekben leírt elvárásokat a fogyasztóvédelmi tevékenysége során, valamennyi rendelkezésre álló eszközével vizsgálja és ellenőrzi.

További hasznos információkért iratkozz fel hírlevelünkre >>