A piaci verseny mindenkinek jó. Az ügyfélnek mindenképpen. Az alkusz pedig az ügyfél érdekeit képviseli. A versenynek örül a Felügyelet, sőt el is várja azt, hiszen egészségesebb piaci kép alakul ki általa. Ennek eredményeként csökken a koncentráció, és nem utolsó sorban javulhatnak a kis- és közepes méretű független biztosításközvetítők piaci pozíciói, növekedhetnek az üzleti eredményeik.

Hogyan áll az alkuszi és többes ügynöki piac 2024 végén és 2025 közepén? Az alábbi elemzés a FBAMSZ XXI. Biztosításszakmai Konferenciájának keretében az MNB képviselői által ismertetett 2024. év végi és 2025. félévi adatokra épül.

 

Koncentrált piacon növekvő verseny

Biztosítási piac

A magyar biztosítási piac 2024-ben növekedett. A teljes díjbevétel fióktelepek nélkül 1695 milliárd forint, fióktelepekkel együtt pedig 1843 milliárd forint volt. Az előrejelzések szerint 2025-ben már 2000 milliárd forint felett lesz ez az érték. Az életbiztosítási piac 633 milliárd Ft, a nem-életbiztosítási piac pedig 1062 milliárd Ft volt fióktelepek nélkül.

A piac koncentráltsága továbbra is jelentős: az öt legnagyobb biztosító a díjbevételek 63%-át uralja. Ugyanakkor a korábbi évekhez képest kedvezőbb a helyzet: a lakásbiztosítás, a casco, a KGFB és a rendszeres díjas életbiztosítás is mérsékelt koncentrációs szintben van az MNB szerint a Herfindahl-Hirschman-indexek1 alapján. Egyszerűen fogalmazva: fontos termékek esetén megfigyelhető, de csökkent a piaci koncentráció.

Alkuszi piac

Az alkuszi piac értékesítési koncentrációjában 2024 végén az volt megfigyelhető, hogy:

  • az öt legnagyobb cég adta a nem-életbiztosítások alkuszi értékesítésének 50%-át és
  • az életbiztosítási értékesítés 60%-át.

A maradék több mint 300 alkusz osztozik a piac másik – életbiztosítás esetében a kisebbik – felén. Ez a helyzet világosan mutatja, hogy a piaci koncentrált, miközben az értékesítők és az ügyfelek megszerzéséért egyre élesebb verseny folyik. Ennek köszönhetően növekszik a közvetített szerződések darabszáma és értéke is. Ez mindenképp jó hír a szektorban dolgozók számára, és a verseny pozitív hatását támasztja alá!

Az alkuszok közvetített díjazásának 60%-a származott 5 biztosítótól. A nem-életbiztosítási ágban 5 biztosítótól kapták az alkuszok a közvetett díjazásuk 65%-át, az összes többitől a díjazás 35%-át. Életbiztosítás terén még szembe tűnőbb ez a koncentráció, hiszen ott 5 biztosító adta a díjazás 84%-át!

 

A független biztosításközvetítői szektor jellemzői

2024 végén Magyarországon 308 alkusz és 36 többes ügynök működött, összesen 12 102 értékesítővel. 2025 első félévére az alkuszok száma 297-re csökkent, a többes ügynök vállalkozásoké 37-re nőtt. Eközben a cégekben tevékenykedő értékesítők száma enyhén nőtt, 12 208 főre. A növekedés a többes ügynökök értékesítői létszáma terén figyelhető meg, ahol 100 fővel 4000-re nőtt a létszám, míg alkuszcégeknél 8200 értékesítő dolgozik.

Ez azt jelzi, hogy a cégek száma csökken, de az aktív értékesítők száma nem. A kisebb közvetítőcégek egy része beolvad vagy együttműködésekbe kezd, miközben néhány nagy szereplő magához vonzza a kisebb, nehezebben boldogulók azon részét, amelyek hajlandók feladni üzleti függetlenségüket.

Mindeközben „lineárisan” öregszik a szakma. Ez alatt azt értjük, hogy fél év elteltével az alkuszok átlagéletkora pontosan 6 hónappal nőtt: 50,4 év. A többes ügynököknek sikerül a szakmába csábítani a fiatalabb korosztályt, ennek eredményeként az ő átlagéletkoruk 37 év volt 2025 közepén.

 

Hogyan teljesítenek a független biztosításközvetítők a legfontosabb termékkörök esetében?

Az alábbi adatok a biztosítási értékesítés 2024. év végi csatornamixét mutatják.

Nem-életbiztosítás: itt dől el a verseny

A KGFB, a casco, a lakás- és a vállalati vagyonbiztosítás területén érezhető verseny mutatkozik.
A casco-piacon a független biztosításközvetítők adták a teljes értékesítés 75%-át 2024-ben.

  • A nem online alkuszok részesedése 54%-kal kiemelkedő.
  • Online alkusz: 17%
  • Többes ügynök: 4%

Casco esetében 18%-kal ugyancsak jelentős arányt képviseltek a függő ügynökök.

A KGFB területén a független biztosításközvetítői értékesítés részesedése 73% volt.

  • Nem online alkusz: 41%
  • Online alkusz: 30%
  • Többes ügynök 2%

12-12%-os arányt képviseltek a függő ügynökök és a biztosítói direkt értékesítési csatornák.

A lakásbiztosítási új szerződések 47%-át még mindig függő ügynökök és a direkt csatornák közvetítették. A lakásbiztosítási kampány egyelőre azt mutatta, hogy a független biztosításközvetítők csak korlátozottan tudták kihasználni a márciusi felülvizsgálat nyújtotta új piaci lehetőséget, részarányuk a 2024. évi új értékesítésben 33%.

  • Nem online alkusz: 24%
  • Online alkusz: 3%
  • Többes ügynök 6%

A vállalati vagyonbiztosítás terén a független biztosításközvetítők az új értékesítés több mint egyharmadát adták. Összesített részarányuk 36%.

  • Nem online alkusz: 26%
  • Online alkusz: 2%
  • Többes ügynök 8%

Ebben a szegmensben a másik két harmadot a bankok 32% és a függő ügynökök 31%-kal adták.

Életbiztosítás: még nem ez a fókusz

A rendszeres díjas megtakarítási életbiztosítások (nyugdíjbiztosítás nélkül) szegmensében a független biztosításközvetítők az értékesítés 26%-át adják, és hagyományosan a többes ügynökök jóval aktívabbak az alkuszokhoz képest. Utóbbiak eleve korlátozott számban foglalkoznak egyáltalán életbiztosítások értékesítésével.

  • többes ügynökök: 22%,
  • nem online alkuszok: 4%,
  • online alkuszok: 0%,

Ugyanakkor ebben az élet szegmensben a függő ügynökök részaránya a legjelentősebb: 53%.

Hasonló képet mutatnak a nyugdíjbiztosítási értékesítési arányok is:

  • Többes ügynök 23%
  • Nem online alkusz: 10%
  • Online alkusz: 0%
  • Függő ügynök: 42%

Nem sokban tér el az egyszeri és eseti díjak értékesítése sem.

A kockázati életbiztosítások terén pedig a független közvetítői szektor szerepe elenyésző: 10%.
Az életbiztosítás alapvetően nem online értékesítés konform termék, de a nem online alkuszi értékesítés is csekély. Ugyanakkor a növekvő ügyféligény a személyes tanácsadás iránt lehetőséget ad a KKV-alkuszoknak, hogy szakmai tudásukkal, bizalmon alapuló kapcsolatépítéssel növeljék piaci súlyukat.

Az MNB azt is bemutatta, hogy a 2025. félévkor aktív 297 alkusz közül csupán 83 cég közvetít IBIP jellegű életbiztosítást, és a biztosításközvetítői IBIP értékesítés háromnegyedét 4 közvetítő adja. A Felügyelet azt is megfogalmazta, hogy az MNB várja, hogy az alkuszok belépjenek az (elsősorban kockázati) életbiztosítások piacára, és ezen a területen is elinduljon a verseny. Tanácsadói szerepkörükhöz jól illeszthető a kockázati termékek ajánlása az egyéni és vállalati ügyfelek irányába egyaránt.

 

A versenyképesség kulcsa: összefogás és professzionalizmus

A kis- és közepes alkuszok, valamint többes ügynökök helyzete nem könnyű. Két lehetséges út áll azok előtt, akik továbbra is hisznek a független üzleti működésben:

  1. egyedül próbálják meg felvenni a versenyt a tőkeerős szereplőkkel, vagy
  2. összefognak, közös háttérrel, tudásmegosztással és fejlesztésekkel erősítik pozíciójukat.

A Solidium Klaszter célja éppen ez: a független közvetítők versenyképességének növelése.

A verseny jótékony hatása, hogy növeli az értékesítői aktivitást. Ez pedig az értékesítés mennyiségének és minőségének a növekedését eredményezi.

Tehát az a független közvetítő, aki növelni tudja versenyképességét, növelheti az értékesítési teljesítményét is. Ez hozzájárul ahhoz, hogy nagyobb mértékben részesüljön a közvetett biztosítói díjazásból, ezáltal javuljon a cég eredményessége. Ez pedig mind közvetítői, mind pedig piaci szinten javuló kép kialakulásához vezet.

Keress bennünket, ha érdekel, hogy milyen versenyelőnyökhöz juthatsz, ha csatlakozol a Solidiumhoz!

További hasznos információkért iratkozz fel hírlevelünkre >>