Március 31-én hivatalosan is véget ért a 2025. évi lakásbiztosítási kampány, amely immár második alkalommal adott lehetőséget a lakosságnak arra, hogy minden év márciusában külön indoklás nélkül felmondja meglévő lakásbiztosítási szerződését, és kedvezőbb feltételekkel új biztosítót válasszon, vagy módosítsa azt. Az idei kampány sok szempontból másként alakult, mint az első – a független biztosításközvetítőknek pedig érdemes levonniuk a legfontosabb tanulságokat a jövőre nézve.

Egységes határidők

Az idei lakásbiztosítási kampány legfőbb változása az volt, hogy a Bit. változásával a megszűnésre és a hatálybalépésre egységes határidők léptek életbe. A felmondásnak a biztosítóhoz (csakúgy, mint tavaly) március 31-ig kellett beérkeznie, a korábbi szerződés így április 30. napján szűnik meg, az új biztosítás pedig május 1-én lép életbe.

Lefeleződött a lakossági aktivitás

Az egyik szembetűnő fejlemény, hogy a tavalyi évhez képest jelentősen visszaesett az ügyféloldali érdeklődés. Igaz, idén nem övezte olyan széleskörű kommunikáció a kampányt, mint a bevezetés évében. A kampány utolsó hetében ugyan felpörgött az aktivitás, de a visszaesés mértéke így is jelentős. Míg 2024-ben körülbelül 640 ezer szerződést dolgoztak át, vagy mondtak fel és kötöttek újat az ügyfelek a kampány során, idén ez a szám megközelítőleg 300–350 ezerre csökkent – derül ki több piaci szereplő összesítéséből. A kampány évről évre való ismétlődése tehát nem garancia arra, hogy a fogyasztók valóban élni is fognak a lehetőséggel. 

Problémás tartamengedmény

A Magyar Nemzeti Bank – fogyasztóvédelmi célvizsgálat keretében – összesen 11 millió forint bírságot szabott ki három biztosítóra korábbi, a tartamengedménnyel (hosszabb periódusú lakásbiztosításokra adott díjkedvezménnyel) és az azzal kapcsolatos tájékoztatási hiányosságok miatt. Az idei kampányra a tartamengedménnyel kapcsolatos biztosítói gyakorlatok sokat javultak, ami az MNB tájékoztatása szerint ahhoz is vezetett, hogy az érintett társaságok összesen több mint 410 millió forint követelést engedtek el az ügyfeleiknek. 

A független közvetítők szerepe a lakásbiztosításban

A kampányt értékelő kommunikációk feltételezhetően az egyes piaci szereplők érdekeit hivatottak alátámasztani. Az április elején megjelent „gyorsjelentésekből” az olvasható ki, hogy jelentős arányban voltak árérzékeny ügyfelek, akik az online csatornákon voltak aktívak. Ehhez képest ugyanakkor az MNB tavaly ősszel közölt 2023. évi adatai szerint a lakásbiztosítás értékesítése elsősorban személyes kapcsolatot igénylő csatornákon történik. Nem valószínű, hogy drasztikus változás történt volna ezen a téren egy év alatt, bár a kampány minden bizonnyal módosított az arányokon.

Az MNB szerint 2023-ban a lakásbiztosítások mintegy 27%-a köttetett független biztosításközvetítőn keresztül (hagyományos és online alkusz, valamint többes ügynök). Feltételezhető, hogy az arány növekedett a kampány során, hiszen ebben az időszakban felértékelődik az összehasonlítás szerepe. A csak az árat figyelembe vevő ügyfelek számára az online platformok jelenthettek támaszt. A tudatos, a megfelelő fedezetekre és biztosítási összegekre koncentráló ügyfelek esetében pedig a személyes tanácsadást kínáló független közvetítők szerepe értékelődhetett fel. A tanácstalanok pedig vélhetően szintén független szakértői tanácsadásra támaszkodhattak.

Tanulságok

Ha azt is figyelembe vesszük, hogy 2023-ban a lakásbiztosítások több mint 50%-át függő ügynökök kötötték, akkor kijelenthető, hogy ebben az üzletágban fontos szempont a személyes tanácsadás. Ez viszont azt jelenti, hogy elsősorban „munkaintenzív” módon lehet kielégíteni a lakásbiztosítási ügyféligényeket egy olyan szegmensben, ahol korlátozott mértékű jutalékbevétel érhető el. Ha a kampány során egy alkusz kiemelt erőforrást allokál a lakásbiztosítások átdolgozására, felmondására és újak kötésére, az jelentős leterheltséggel, korlátozott bevétellel és más biztosítások háttérbe szorításával járhat.

A kampányidőszakban az edukáció az ügyfélkiszolgálás gyorsasága, a precíz adminisztráció, a jogszabályi megfelelés és a dokumentálhatóság is kritikus fontosságú. Mindezt az adatvezérelt működés, jól működő CRM rendszer, dokumentum-automatizációs eszközök segíthetik, de valljuk be őszintén a független biztosításközvetítői szektornak nem ez a fő erőssége.

Ezért a magunk részéről azt látjuk követendő útnak, ha a lakásbiztosítások felülvizsgálatát a közvetítő nem kampányszerűen, hanem a biztosítási évfordulóhoz kapcsolódóan, folyamatosan végzi. A leterheltség ezzel csökken, az ügyfélérdek pedig ugyanúgy teljesül, hiszen megfelelő tanácsadással a szerződés évfordulójakor is biztosítható, hogy megfelelő fedezetekre és biztosítási összegekre szóljon a lakásbiztosítás. Mindemellett természetesen a közvetítőknek meg kell felelniük a mindenkori jogszabályi előírásoknak, és az MNB ajánlásoknak, vezetői körlevelekben megfogalmazott elvárások értelmében kell dolgozniuk.

További hasznos információkért iratkozz fel hírlevelünkre >>