2024. július 16-tól meghatározott mikromobilitási eszközökre is kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötnie az üzembentartónak. A gépjármű nettó (saját) tömege, illetve tervezési sebessége határozza meg, hogy kell-e kötelezőt kötni vagy sem. A biztosítók június 8-ig tették közzé díjtarifáikat. Lássuk, hogy mit kell tudni ennek az új szegmensnek a biztosítási vonatkozásairól.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény 2024. április 30-án kihirdetett új rendelkezései szerint bővül azon gépjárművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Így már meghatározott mikromobilitási eszközökre is kiterjed a kgfb törvény hatálya.
Milyen járműveket érint?
Jellemzően az elektromos rollereket kell abba a kategóriába sorolni, amelyre szükséges lesz a kötelező, de ennél eggyel összetettebb a dolog, ugyanis a gépjármű nettó tömege, illetve tervezési sebessége dönti el, hogy szükséges-e kgfb-t kötni az adott járműre. Definíció szerint a legnagyobb tervezési sebesség azt a sebességet jelenti, melyet „a jármű vízszintes felszínen túlzott illetéktelen külső hatás nélkül elér, figyelembe véve a jármű szerkezetére és felépítésére vonatkozó bármilyen külön korlátozást is”. Vagyis, ha egy jármű legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h, akkor vízszintes felszínen, a saját meghajtásával max. 25 km/h óra sebességgel képes haladni. A gépjármű üzembentartójának kötelessége ellenőrizni gépjárműve nettó tömegét, valamint tervezési sebességét.
2024. július 16-tól, a használatba vételt megelőzően minden olyan mikromobilitási eszközre kötelezőt kell kötni, amelynek:
• a legnagyobb tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h-t,
VAGY
• saját tömege meghaladja a 25 kg-t ÉS legnagyobb tervezési sebessége a 14 km/h-t.
Tehát, amennyiben:
1. valakinek a saját tulajdonában van például egy elektromos roller, akkor július első felében, illetve a későbbi beszerzés esetén vásárláskor ellenőrizze a jármű ezen két paraméterét, és ha a tervezési sebesség meghaladja a 25 km/h-t, vagy az 14 és 25 km/h között van, de a jármű nettó tömege több, mint 25 kg, akkor kössön rá kötelezőt.
2. valaki bérel (használatba vesz) ilyen járművet – például a nagy roller-megosztók (Lime, Tier) egyikének járművét –, használat előtt ellenőrizni kell, hogy a jármű milyen műszaki paraméterekkel rendelkezik sebesség és saját tömeg terén, és végső esetben a bérlőnek, mint használónak kell gondoskodni a kgfb-ről még a használatot megelőzően.
Nem tartjuk életszerűnek, hogy ez így működne majd a megosztók esetében. Valószínűsíthető, hogy ezek a cégek saját maguk gondoskodnak a szükséges biztosításról, mint ahogy tették azt eddig is. A két említett cég jelenleg is rendelkezik egyedi felelősségbiztosítással és balesetbiztosítással, amelyek fedezetet nyújtanak a jármű használatából eredően más tulajdonában, valamint testi épségében okozott károkra, illetve a használót érő bizonyos baleseti sérülésekre.
A MABISZ által készített ábra nyújt segítséget az érintett járművek tulajdonosai, üzemben tartói vagy használói számára, annak megállapításához, hogy vonatkozhat-e rájuk az új kötelezettség, vagyis kell-e kötelezőt kötni egy adott járműre:
Az ábra tájékoztató jellegű, nem helyettesíti, nem egészíti ki és nem írja felül a hatályos jogszabályok rendelkezéseit.
Megjelentek a biztosítási díjak
2024. június 8-ig a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást művelő mind a 12 biztosítótársaság közzétette a díjtarifáit. Az érintett járművekre vonatkozó díjakat az „egyéb gépjárművek” kategóriájában találhatjuk. Egyaránt meghirdetésre kerültek határozott és határozatlan tartamra szóló éves szintű tarifák. Az alapdíjakat módosító fő tényezők közé tartozik a terület, a szerződő személy életkora, valamint a jármű felhasználásának módja. Pótdíjakkal találkozhatunk több gépjármű esetén, valamint akkor is, ha az eszköz bérgépjármű, vagy, ha az eszközt futár tevékenységre használják.
A meghirdetett díjak jól tükrözik a biztosítói hozzáállást, kockázatvállalási hajlandóságot a mikromobilitási eszközökkel kapcsolatban. Azon társaságok, amelyek véleményünk szerint érdemben jelen kívánnak lenni ebben a szegmensben 4 és 25 ezer forint közötti alapdíjakat hirdettek. Mint minden speciális gépjármű szegmensben, így itt is vannak olyan biztosítók, akik inkább elkerülnék az ilyen szerződéseket, és jelentősen „felül árazták” a szegmenst. Találkozhatunk ugyanis 400 ezer forintot is meghaladó tarifával is.
Az üzleti potenciál. Mekkora a piac?
Biztostásközvetítői oldalról is érdekes kérdés, hogy mely cégek fognak aktívan foglalkozni ezzel a szegmenssel. Úgy gondoljuk, hogy az online alkuszok igen, de lehetnek olyan kis- és közepes közvetítők is, akik fantáziát látnak ebben az új lehetőségben, vagy olyan speciális ügyfélkapcsolatokkal rendelkeznek, amelyeket érdemes kiaknázni. Annyi bizonyos, hogy minden alkusznak és többes ügynöknek addig a szintig jó tisztában lenni a részletekkel, hogy ki tudja elégíteni a saját ügyfélkörében jelentkező igényeket. Július első felében érdemes felmérni a saját ügyfelek érintettségét, hiszen biztosan hálásak lesznek azok az ügyfelek, akik esetleg nem hallottak az új szabályozásról, vagy nem biztosak benne, hogy őket érinti-e a kötelezettség. A mikromobilitási eszközök folyamatos terjedésével pedig a későbbiekben az év egészére elosztva is felmerülnek majd ügyféligények kgfb iránt.
Egyes becslések szerint 80 ezer, míg a Jövő Mobilitása Szövetség szerint mintegy 100 ezer jármű rója a magyar utakat csak az e-rollerek tekintetében. Arról viszont nincs információ, hogy a járműpark mekkora része rendelkezik a fent leírt azon technikai paraméterekkel, hogy kgfb-t kell rá kötni. Ehhez társulnak még az egyéb kgfb-re kötelezett mikromobilitási eszközök. A 80-100 ezer e-rollerből ugyanakkor mintegy 30 ezer jármű a megosztó cégek tulajdonában van, akik várhatóan egyedi szerződések keretében gondoskodnak a kötelezőről azokra a járművekre, amelyekre szükséges azt megkötni.
Még nem teljes a szabályozás
Megoszlanak a vélemények arról, hogy a hagyományos és az elektromos meghajtású kerékpárok, valamint rollerek elterjedése miatt hogyan szükséges változtatni a KRESZ szabályain. Szükséges-e rendszám ezekre a járművekre, illetve KRESZ vizsga és életkor határ a használóiknak. Ráadásul európai szinten sem egységesek a használatra és közlekedésre vonatkozó szabályok ebben a járműtípusban.
Magyarországon is sok 18 éven aluli használja az érintett járműveket. Ilyen esetben a kötelező biztosítást a szülőnek, gondviselőnek kell megkötni az eszközre.
Ezen cikk megírásának időpontjában a hatályos KRESZ szabályai szerint nincs korlátozva az, hogy ki és milyen ismeret, vagy vizsga birtokában használhatja a mikromobilitási eszközöket. Ugyanakkor előkészület alatt áll az új KRESZ, amiről konkrétumot még nem tudni. Arra azonban felhívjuk a figyelmet, hogy mindenki a lehető legnagyobb körültekintéssel és elővigyázatossággal, no és érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás birtokában közlekedjen az utakon. Az új KRESZ szabályait pedig figyeljék az érintettek és a biztosításközvetítők is, mert amennyiben vizsgához, illetve életkorhoz kötik majd például az e-roller használatot, akkor az új felelősségi kérdéseket vethet fel. Sőt, az is elképzelhető, hogy a kgfb szerződést is másnak, vagy más paraméterekkel kell majd megkötni.
További hasznos információkért iratkozz fel hírlevelünkre >>