2024 a független biztosításközvetítők számára ismét változásokkal és új kihívásokkal teli év lehet. Az alkuszok és többes ügynökök a biztosítási piac fontos résztvevői, akiknek időről időre újra kell definiálniuk, hogyan maradhatnak versenyképesek egy folyamatosan változó környezetben. Lássuk, hogy mi várható általánosságban és konkrétan 2024-ben!

Digitális átállás és az ügyfélélmény

A hagyományosan személyes kapcsolatokon alapuló biztosításközvetítés egyik legnagyobb kihívása a digitális átállás és az ügyfélélmény javítása. A digitális technológiák robbanásszerű fejlődése új lehetőségeket teremtett a biztosítási iparágban, így a biztosításközvetítés terén is. Saját online platformok és applikációk használata az ügyfelekkel való kommunikációban és a biztosítási szolgáltatások kínálatában nem csak versenyelőny, hanem rövidesen elengedhetetlen lesz. Őszintén szólva már ma is az.

A digitális megoldások mindenképp segítenek az ügyfelek gyorsabb és hatékonyabb kiszolgálásában. Aki ezt nem veszi számításba, és nem tesz azért, hogy megtalálja a módját annak, hogyan éljen a lehetőségekkel, az lemarad és piacot veszít. A független közvetítőknek ki kell használniuk ezeket a technológiai újításokat az ügyfélkapcsolatok erősítésére és az ügyfélkiszolgálás fejlesztésére. Erről még szót ejtünk más vonatkozásban is a továbbiakban.

Személyes kapcsolatok és szakértelem

Annak ellenére, hogy a digitális tér egyre fontosabbá válik, a személyes kapcsolatok és a szakértelem létfontosságú marad a független biztosításközvetítők számára. Az ügyfelek gyakran keresik a személyes tanácsadást és az emberi kapcsolatot, különösen a nehezen standardizálható olyan komplex biztosítási területeken, mint például a vállalati biztosítások vagy az élet- és nyugdíjbiztosítási konstrukciók. Ezen a téren talán nincs gyökeresen új teendő. Építeni kell a meglévő személyes kapcsolatokra, és folyamatosan dolgozni kell újak kialakításán.

Adatvédelem és szabályozások

A szigorú GDPR szabályozások és a biztosításközvetítésre vonatkozó szerteágazó jogszabályok megoldandó feladatok elé állítanak mindenkit jövőre is. A közvetítőknek elemi érdekük, hogy compliance témában friss információkkal rendelkezzenek, és a működésük terén alkalmazkodniuk kell az új előírásokhoz. Ezt már megszokhattuk az utóbbi években, és nagy valószínűséggel kijelenthetjük, hogy nem fognak enyhülni a szabályozásoknak való megfeleléssel kapcsolatos elvárások. Sőt, várhatóan tovább szigorodnak. Ezen azonban nem érdemes keseregni. Mi inkább azt ajánljuk, hogy „amerikai” módra fogadjuk el úgy, hogy a szabályok nem ellenünk, hanem értünk, a társadalomért vannak! Ennek szellemében kell odafigyelni a munkatársak képzésére, valamint arra, hogy a folyamatok és a használt rendszerek megfeleljenek a legfrissebb szabályozásoknak. Sok esetben érdemes szakértők segítségét is kérni ezen a téren.

A 2024-ben debütáló új lakásbiztosítási szabályozás, a „márciusi lakás kampány”, ügyfélmegtartási kihívásokat és új ügyfélszerzés lehetőségét egyaránt magában rejti biztosítótársaságoknak és biztosításközvetítőknek egyaránt. Jelenleg talán ezzel kapcsolatban van a legtöbb kérdőjel a piac szereplőiben. Az biztos, hogy aki foglalkozik lakásbiztosítással, és eddig még nem készült rá, az az utolsó utáni pillanatban van, hogy megtegye a szükséges lépéseket és teendőket az új szabályok és ügyfélérdekek mentén. 

Innováció és rugalmasság

Az innováció és a rugalmasság azok a kulcsszavak, amelyek segíthetnek a közvetítőknek alkalmazkodni a piaci változásokhoz és előnyt kovácsolni belőlük. Új termékek és szolgáltatások kialakítása, valamint az üzleti modell folyamatos fejlesztése lehetőséget teremthet a versenyelőny megszerzésére. Itt sem szabad megfeledkezni az informatika és az online tér által nyújtott kibővült keretekről, legyen szó akár ügyfélállomány karbantartásról és elemzésről, akár kapcsolattartásról, vagy értékesítésről. Érdemes odafigyelni az ügyfelek visszajelzéseire, igényeire, vagy olyan szokásaira, amelyhez újítások szükségesek részünkről. Előnyre tesz szert az a közvetítő, akik elsőként – vagy legalábbis az első között -, valamint rugalmasan reagál, illetve megy elébe az ügyfelei igényeinek.

Az ügyfélközpontúság erősítése

Bizalmon alapuló üzletágról lévén szó, az ügyfélközpontúság továbbra is kulcsfontosságú marad a független biztosításközvetítők számára. Az ügyfelek igényeinek és elvárásainak megértése, valamint az azokra való gyors és hatékony reagálás kulcsfontosságú az ügyfélhűség és -elégedettség szempontjából. Mindez akár személyre szabott kommunikációt igényelhet az ügyfelekkel, ami ugyancsak naprakész, karbantartott adatbázist, ügyfélnyilvántartó rendszert igényel.

Kétszer ad, aki gyorsan ad – tartja a mondás, és igaz ez a válaszra is. Vagyis a gyors és hatékony válaszadás az ügyfélkérdésekre szintén erősíti a kapcsolatot, ami azt eredményezheti, hogy hosszú távon, és több biztosítási termékkel fog az alkuszhoz, többes ügynökhöz kapcsolódni az ügyfél.

Összegzésként

2024 – tulajdonképpen csakúgy, mint minden új esztendő – kihívásokat és lehetőségeket egyaránt tartogat a független biztosításközvetítők számára. Azok a közvetítők lehetnek a nyertesek között, akik odafigyelnek a megfelelőségre és a meglévő ügyfelekre, miközben felismerik és kihasználják az újítási lehetőségeket, ezáltal folyamatosan fejlődnek. Mindez állandó alkalmazkodást és ügyfélorientált megközelítést igényel.

Egyedül azonban mindez nem egyszerű. Egy iparági klaszter rendszerint lehetőséget kínál az információk és legjobb gyakorlatok megosztására a szektor szereplői között, a függetlenség megőrzésével párhuzamosan. A tudásmegosztás lehetővé teszi, hogy a független biztosításközvetítők hozzáférjenek az iparág legfrissebb trendjeihez, bevált módszerekhez, ezáltal támogathatja őket az üzleti teljesítményük javításában, a szakmai tudásuk fejlesztésében és a piaci pozíciójuk erősítésében.

 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, ha érdekel, hogy a Solidium Klaszter hogyan tud segítségedre lenni a fenti területeken!

Hasonló hasznos információkért iratkozz fel hírlevelünkre >>